Popjunkien

Hej konsument

Nu ska jag avslöja en sak om mig själv som gör att ni kommer tro att jag i själva verket är 76 år gammal (nej, jag bråkar inte om småmynt i kassan på ICA, något annat). Jag är nämligen en frekvent sverkare. Dvs reklamera och klaga på inköpta produkter som inte håller måttet. Tror jag har det från min mamma som är tha queeeen på att hävda konsumentens rätt i samhället.

Favoritexemplet är frÃ¥n tiden i ett svenskkollektiv i London: en vän hade fÃ¥tt Ahlgrens bilar skickade till sig och upptäckte en träflisa i en av bilarna. Jag skrev ett brev till Malaco Leaf och inom nÃ¥gra veckor fick vi ett stooort paket svenskt godis som plÃ¥ster pÃ¥ sÃ¥ren. En mycket Ã¥ngerfull produktchef bad om ursäkt, förklarade var felet lÃ¥g, och önskade oss en fortsatt trevlig vistelse i London. Förutom en massa svenskt godis fick jag alltsÃ¥ även en undervisning i tillverkningsprocessen – tydligen ”gjuts” bilarna i nÃ¥gon sorts träform och pÃ¥ nÃ¥t sätt hade en flisa lossnat och fastnat i en av godisbitarna.

Annan vardags-sverkning är inte så kul att rapportera om, men rätt ofta får en noppig tröja eller ett par sunkiga skor åka tillbaka till affären. Den senaste veckan har jag gjort två lyckade aktioner (hej jag är föräldraledig) och åtminstone en av dem kan vara den mest lyckade någonsin.

  1. Soffan. VÃ¥r 1½ Ã¥r gamla IKEA-soffa knarrade lite i ena armstödet. Ingen jättegrej men ändÃ¥, konsumenten har ju rätt och jag vet av tidigare erfarenhet (och frÃ¥n min mamma) att IKEA är rätt noggranna med att rätta till fel. Jag ringde, de kom och inspekterade. ”Vi skickar ett nytt armstöd” sa de. Men, i mÃ¥ndags, när armstödet skulle levereras, dök det i stället upp tvÃ¥ budkillar med en hel soffa! Skoja det är filmkvällsglädje här hemma med en alldeles ny, osutten soffa. Nu ska vi bara enas om en ny klädsel.
  2. PlastpÃ¥sarna. Mobba mig inte nu, men ja, jag reklamerade pÃ¥sar till Toppits. De hade ingen botten och innehÃ¥llet liksom föll rakt igenom. Men allt jag fick var tvÃ¥ usla presentcheckar – nästan sÃ¥ att inköp av pÃ¥sarna, frakten och mödan att gÃ¥ till posten kostade mer än sÃ¥.

Andra lyckade reklamationer: när vi blev fast pÃ¥ Rhodos en natt extra pga flygplansstrul förra sommaren sÃ¥ fick vi flera tusen tillbaka pÃ¥ reseförsäkringen. Trots att det inte hade gÃ¥tt nÃ¥gon nöd pÃ¥ oss alls – vi blev inkvarterade pÃ¥ lyxhotell medan vi väntade.

Dela: Facebook  Twitter 

10 kommentarer till Hej konsument

  1. Jenny skriver:

    Så himla glad jag är att jag klickade på din länk till sidan med soffklädsel. Vi har just en Göteborg hemma och klädseln har blivit ganska dassig. Dessutom är vi lite trötta på den grafitgrå klädseln vi haft i några år. Hade ingen aning om att Bemz fanns och att de gör massa roliga sofföverdrag, men nu är det ju bara att skicka efter en ny klädsel! Nice.

  2. malte skriver:

    en gång skickade lucky strike 3 paket cigg till mig när jag klagat på en cigg som var alldeles för löst rullad (från en kompis paket). det var schysst. men lite konstigt att få cigg på posten.

  3. Jimmyroq skriver:

    Heja!
    Ikea brukar verkligen vara riktigt schysta om man har klagomål. Värre ställt är det med vissa mobiltelefonikedjor

  4. Hanna skriver:

    Maken sverkade vår ryamatta på IKEA för ett par veckor sen, men det gick åt skogen. Efter mycket tjat fick han 85% av cashen tillbaka. Dåligt. Men annars gillar jag att sverka, det är så skönt att få rätt!

  5. Hanna skriver:

    Jag är också en supersverkare. Men det måste vara ett visst värde på grejen för att jag ska orka. Jag kommer knappt ihåg vad felet var nu, men det var nåt med kycklingfilén. Då fick vi checkar från Kronfågel. Sen klagade jag på att inte ICAs rakblad (nån modell) funkade på Mach 3 eller Venus och då fick jag behålla de förpackningar jag köpt och fick presentkort från ICA på mer än vad de kostat. Sen fick pappa de felaktiga rakbladen och blev nöjd. Har däremot fått väldigt dålig respons när jag fått dålig service/fel mat på restaurang. Och de som verkligen har lätt att göra ett gott intryck. Fråga om de får bjuda på dessert så är jag mer än nöjd sen.

  6. josefine skriver:

    intressant! vi har en likadan soffa som vi haft ungefär lika länge som också knarrar! jag har inte tänkt tanken att reklamera den. jag sverkar nästan aldrig, är för feg = min förlust.

  7. Reblo skriver:

    Jenny: kul! Jag har flera bekanta som beställt därifrÃ¥n och är mkt nöjda. Rapportera gärna hur det gÃ¥r – själv kommer jag ha alldeles för svÃ¥rt att bestämma mig. Önskar jag vÃ¥gade ngn av de blommiga.

    Malte: jag är sååå avis. Cigg pÃ¥ posten – kan det bli mer popjunk än sÃ¥??

    Josefin: go for it Рde kanske skickar ut en inspekțr till er ocks̴!

  8. Gablo skriver:

    Ryser när jag tänker pÃ¥ den elaka damen pÃ¥ Jarméus skor som kallade mig för ”lilla vännen” när jag skulle reklamera ett par skor som gÃ¥tt sönder efter tre mÃ¥nader. Det tog ett besök frÃ¥n mig, ett frÃ¥n min sambo och sedan ett frÃ¥n oss bÃ¥da för att fÃ¥ reklamera skorna till tillverkaren (och under alla dessa tre besök var de förvÃ¥nande otrevliga). Det var enligt dem mitt fel att skorna gÃ¥tt sönder men de kunde inte förklara hur.
    När de sedan hade haft skorna i två månader och inte hört av sig så fick jag ringa dem och då harklade/mumlade de något om att att jag kunde komma och hämta pengarna (men de gjorde också avdrag för den tid jag haft skorna inklusive den tid de varit på reklamation(!?)
    Men jag var ändå nöjd eftersom jag fått rätt till slut och gick glatt därifrån med mina 364 pix! (däremot kommer jag inte handla där igen, vilket är synd för de har ganska snygga skor)

  9. Gablo skriver:

    För övrigt sÃ¥ ligger Jarméus skor i Eskilstuna…..(men det skulle inte vara konstigt om de är ökända i andra städer *haha*)

  10. Reblo skriver:

    Stackars Gablo! Alltså Jarméus är vidrigast i världen, och det är ju sjukt att de faktiskt är kända för det också. Samma sak den där bröllopsbutiken som jag inte ens tänker nämna vid namn.

    Så himla orättvist att såna affärer i mindre städer kan vara kvar fast de har så dålig service. Måste nog bero på utbud vs efterfrågan och slentrianhandlade småstadsbor.

Kommentera