Popjunkien

Trorunte ja mErker nån skiLLnad?

Jag är nog helt infantil men det finns två reklamfilmer jag inte kan sluta skratta åt. Trots att jag sett dem hur många gånger som helst.

  1. Sörmländska mannen i Felix Ketchup-reklamen. ”Men elskling, haru gått på’re her? Köpt kärtsup utan sockEr?!” Osv. Missa inte uttalet av Felix: Feliss.
  2. Tajta lärarinnan i bredbandsreklamen. ”Det är era barn vi pratar om här, inte nåt himla abonnemang”. Hennes bräckliga röst gör hela grejen. Hon är så grinig och så ickeauktoritär i ett.
Dela: Facebook  Twitter 

13 kommentarer till Trorunte ja mErker nån skiLLnad?

  1. malte skriver:

    hon lärarinnan är lysande, särskilt när hon räknar upp listan de kan göra för att tjäna pengar. man ryser verkligen.

  2. Jo skriver:

    Ja! De är båda helt underbara (kan man säga så om reklamfilm?)! Lärarinnan är obetalbar, hon är förmodligen rosenrasande men ändå så totalt ickeauktoritär. Precis så.

  3. Megas skriver:

    Håller med dig! Felix-mannen är plågsamt rolig. Tyvärr är det inte många andra här i Östergötland som inser storheten i den här reklamen. Som tur är har jag en vän här som också är E-tunabo i exil. Han förstår.

  4. Jarno skriver:

    Fast det sorgliga med bredbandsreklamen är att jag har upplevt en variant av den under några av de föräldramöten jag deltagit på när jag varit på praktik. Jag menar inte själva läraren utan föräldrarna. Det känns verkligen som att det finns föräldrar som bryr sig mer om bredbandsuppkopplingar, fotboll och whatever än sina barn.

  5. anna skriver:

    lärarinnanreklamen är på ett sätt jätterolig, men jag vrider mig i soffan och mår psykiskt dåligt av hur pinsamt vek hon framstår. såg lite av ‘fc z’ igår, har aldrig sett det förr. det är samma grej när en av killarna säger att han (tokigt nog) alltid skuttar lite när han springer, och så fäller de in ett klipp där han ser ut som en studsboll med dålig spänst. jag dör. det är så pinsamt. någon får jättegärna förklara varför, det har jag inte riktigt förstått än.

  6. Hanna skriver:

    I love Felixmannen. Som en bit av hemma rätt in i vardagsrummet.

  7. Ullicka skriver:

    Men hur rolig är inte Teliapappan när han stavgår som en tokig för att ”en kvinna som heter Melissa har skickat en massa mail till mej”? Den är nästan ännu roligare när man pratar om den än när man ser den.

  8. Hanna skriver:

    Teliareklamen är ju jättesorglig. Jag tycker så synd om den där pappan.

  9. Knurf skriver:

    Ja, jag håller verkligen med ang. Teliareklamen. Socialrealistisk tragik i miniatyr. Den värsta är ju när han försöker få med sig barnen på kinarestaurang, men de vägrar, och det slutar med en hjärtknipande och lite ångestframkallande scen när han sitter helt ensam på restaurangen, unnar sig lite friterade bananer med glass till efterrätt eftersom det är helg, och ser ut att fundera på vad det var som gick så fel. Hehe. Overkill kanske.

  10. Louise skriver:

    Håller med Hanna, tycker så synd om pappa, det gör nästan ont i mig faktiskt! När barnen hälsar på på hans jobb.. åhh..

  11. Ullicka skriver:

    Visst är det ofta hjärtknipande tragiskt i Teliareklamen (speciellt på Kinarestaurangen…). Men det är ju den här balansen mellan stor komik och stor tragik som gör det så himla bra.

  12. Ullicka skriver:

    Det ALLRA bästa i bredbandsreklamen är faktiskt pappan som skamset säger ”ja ska skärpa maj” på göteborgska efter att den mesiga fröken har skällt i falsett på honom.

  13. Thomas skriver:

    När vi ändå pratar om reklamfilmer måste Scandia-reklamerna nämnas. Så geniala! Och ja, teliareklamerna är brutalt tragiska.

Kommentera