Popjunkien

Det som säljer lösnummer

Jennifer Wegerup skriver intressant om att det inte är chockrubriker som säljer flest lösnummer av kvällstidningarna. Det som riktigt välter kioskerna är korsordsbilagorna.

Och det är en skön bekräftelse på det som jag brukar tjata om. Visst förstår väl jag också att löpsedlar och chockrubriker spelar roll, men jag vägrar finna mig i den fördummande grupperingen av mediekonsumenter när man försvarar sjuka eller braskande löpsedlar med att ”de säljer”. Personligen köper jag en kvällstidning för att jag vill och bestämt mig innan, väldigt sällan eller aldrig utifrån vad löpet säger.

Här är förresten de tio mest sålda Aftonbladet-upplagorna någonsin.

Jag hittar inget motsvarande för Expressen annat än att deras mest sålda var den med bröllopskyssen efter kungabröllopet 1976. Tidningen sålde i 957 000 exemplar.

Dela: Facebook  Twitter 

4 kommentarer till Det som säljer lösnummer

  1. Gravallvar skriver:

    Det slår oss att av de tio mest sålda aftonbladen var det fem, alltså exakt hälften, som hade löpsedel i färg. Hoppas de svartvita löpen lever kvar länge än på topplistan. Som en påminnelse om de tider som flytt. (Och kanske också om hur kvällstidningarna har en tendes att utmåla världen i svart och vitt…)

  2. SW skriver:

    En annan sak som slår en gällande Aftonbladets lista, och som liksom frågan om svartvitt och färg har med tidens lopp att göra, är att det är lite dumt av AB att enbart lista antalet sålda lösnummer i absoluta tal.

    Jag kollade på SCB:s hemsida med befolkningsstatistik. Som ett exempel: medan 7.9% av befolkningen köpte World Trade Center-numret år 2001 (om man förutsätter att alla köpte exakt ett exemplar), införskaffade hela 8.36% av befolkningen ”tvåan” Norrmalmstorgsnumret, från 1973.

    Det är ju inte så konstigt att en tidning säljer fler och fler lösnummer ju större befolkning landet får, liksom.

  3. malte skriver:

    min reaktion var precis den omvända. jag trodde att kvällstidningens storhetstid var 70-talet, och att alla löp skulle vara därifrån, men blev glad att så många var i färg. fint att de fortfarande har hälsan, för oss som gillar kvällsisar.
    men underligt är det ändå, trots en liten befolkningsökning. för hur många källor konkurrerade Aftonbladet med 1973? var inhämtade folk sitt skandal&kriminal-skvaller då egentligen? vid kafferepet? på posten?

  4. Rebecca (admin) skriver:

    intressanta resonemang! Jag tycker dessutom det är fascinerande, nästan sorgligt, att det aldrig kommer gå att komma upp i de där siffrorna igen. Inte en challe att nästan EN MILJON människor kommer köpa tidningen ens när Victoria gifter sig.

    Här blir jag plötsligt nostalgisk och tänker att det är lite sorgligt att webben tagit över som första informationskälla. Tänk nyfikenheten och påtagligheten i att bläddra i en trycksvart tidning för att ta del av förstahandsuppgifter dagen efter en stor händelse.

Kommentera